fredag 31. januar 2014

Jeg har revet i stykker statsborgerbrevet

Dokumentet, som forvandlet meg juridisk til norsk statsborger i 2003, har gitt meg falsk trygghet. Nå vet jeg at det skal mye mer til å skape en ny nordmann og europeer enn et flott dokument som er pyntet med rikets gyllne våpen.

For oss som kommer fra den tredje verdenen, er utfordringene enorme. Ofte mislykkes vi i å skyte røtter på ny jord. Kanskje ligger feilen i at vi har valgt å forlate vår kaotiske og turbulente verden istedenfor å kjempe mot kaos, vold og krise. Kanskje er vår veikhet og flukt hovedgrunnen til at vi ikke blir møtt med genuin respekt. Kanskje er det grunn til ikke å stole på vår lojalitet til det nye landet, når vi har sviktet og valgt bort fødelandet.

Jeg har revet i stykker statsborgerbrevet, og jeg tar konsekvensene av det.